Met ondernemers naar de Dutch Design Week

DDW-Tour! Op mijn initiatief bezochten ruim 60 ondernemers uit De Kempen de Dutch Design Week 2012. Doelstelling was kruisbestuiving, netwerken, inspiratie. Opdrachtgever: Huis van de Brabantse Kempen. De ondernemers konden mee in de vaart van Dutch Design.DDW foto Op de DDW ervaart een ondernemer daadwerkelijk wat de revenuen en impact van creativiteit kan zijn op het bedrijfsleven.De DDW Week ontstond in de periode dat ik bij de Design Academy Eindhoven werkte en deze vertegenwoordigde in A’dam, Toronto, Milaan. In de jaren ’90 veroverden NL ontwerpers als Gijs Bakker met Droog Design de Salone del Mobile in Milaan.

In de jaren ’90 veroverden NL ontwerpers als Gijs Bakker met Droog Design de Salone del Mobile in Milaan. Initiatiefnemers van het Eindhovense Vormgeversoverleg sloten aan bij deze beweging dutch design. De Graduation Show werd uit Amsterdam teruggehaald naar de Witte Dame Eindhoven en er ontstond een hele week rondom Dutch Design. Prachtig om te zien hoe Eindhoven zich nu met design op de wereldkaart heeft gezet. Een kwestie van de juiste mensen op de juiste plaats, die ook kansen durven grijpen.

Grijpen ze in de Kempen ook hun kansen?

Bij de aftrap in Streekhuis Kempenland, benadrukte wethouder Roeland van Hooff uit Eersel het belang van innovatie en design voor de regio. Daarna begeleidden Jasper Langenhoff en ik twee touringcar bussen naar Strijp-S en bezochten expo’s als Brabant Design in het Klokgebouw Strijp-S . We dronken er koffie in Radio Royaal. “Ongelooflijk hoe het behoud van het industriële interieur in zo’n restaurant bijdraagt aan de beleving van de gasten!”

Ook de verlengde expo ‘De Etende Mens’ van Marije Vogelzang in het Design Huis, maakte veel tongen los. Het toevallig weerzien met Marije daar was voor ons bijzonder. Wij werkten in 2000 samen op de Salone in Milaan toen de Design Academy Eindhoven er met Marije’s afstudeerproject ‘white funeral meal’ voor het eerst de internationale bladen haalde.

De werkplaats van Piet Hein Eek sprak de deelnemers DDW-Tour tot de verbeelding. Leuk detail: Geert van Kempen van de sociale werkplaats Amarant Tilburg exposeerde er de speciale ‘plagiaat voor het goede doel’-lijn die Amarant voor Piet Hein Eek sinds 2011 mag maken. Deze succesvolle kruisbestuiving ontstond toen zij beiden in de Spoorzone Tilburg deelnamen aan het Huttenfestival. Geert vertelde me trots dat alle meubels al bijna uitverkocht waren.

Special occasion: het pop-up restaurant Gusto 040, die met heerlijke broodjes de Kempische mannen en vrouwen het zwijgen oplegde. Bij broedplaats Sectie C was het koud maar hartverwarmend. De oorspronkelijkheid van de kunstenaars en het rauwe van de werkplaatsen sloot het meest aan bij de Kempenaren. ‘Zo puur, wat een creativiteit hier, dit is goud!’ ‘Volgend jaar weer.’ ‘Ik ga vol nieuwe ideeën energiek thuis aan de slag’.

De DDW juicht bedrijfsbezoeken toe. Wie weet volgen er uit dit bezoek vanuit de Kempen opdrachten voor ontwerpers, en neemt straks zo’n Kempische ondernemer deel aan DDW 2013 met een innovatief concept: mission accomplished.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Design, Projecten, zakelijke leiding en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s